top of page
  • Eva Voogt

‘Clear your workspace, set your goal for the next fifty minutes and write down your motivation’


Tot voor kort moest ik elke dag om negen uur op kantoor zijn. Het kantoor is een half uur fietsen van mijn huis vandaan wat betekent dat ik elke dag om half negen, schoon, aangekleed en met mijn buikje gevuld, de fiets opsprong. Ik was laatst bij een vriendin eten. Ik vertelde dat ik het – nu ik verplicht thuis werk – lastig vind om mijn werkdag te beginnen. ‘Ik merk dat ik in plaats van wakker worden, ontbijten, aankleden en snel de deur uitrennen, het nu meer zo gaat: wakker worden, tien minuten langer blijven liggen, ontbijten terwijl ik een 2Doc kort kijk, koffiezetten, alvast wat mailtjes beantwoorden, mijn slaapshirt veranderen voor een bh en T-shirt, eerste zoom-meeting in pyjamabroek, tandenpoetsen en dan pas mijn broek aan doe. Voor ik geheel klaarzit voor mijn laptop, is het vaak al elf uur. Soms blijft de broek zelfs de hele dag uit’. ‘Misschien is Deep Work wel iets voor je’, antwoordde ze. ‘Wacht ik nodig je nu uit’. Ik kreeg een appje van haar en opende het: 1-hour open Deep Work session, stond er bovenaan. During the time when there is no external structure to support your productivity, it is important to create your own. Come join me by studying/working together in silence for 50 minutes. You can join here: ….. met een link naar een zoom-sessie.


Ik zat net een 2Doc te kijken over een Belgische juf die op haar 23ste onterecht beschuldigd werd van kindermisbruik, toen ik me de link naar de Deep Work-sessie herinnerde. Het was inmiddels half elf in de ochtend. Ik klikte op de link. Ineens zaten er twintig onbekenden van mijn leeftijd voor me, en een bekende: de vriendin van mij. Ze glimlachte breed. ‘Welcome Eva’, zei een jongen met een grote baard. Ik stak een beetje ongemakkelijk mijn duim op. De rest zat in stilte – met de microfoon uit en camera aan – te werken. Ik verplaatste me van mijn bank naar de tafel en begon hetzelfde te doen. Voor ik het wist, waren er 25 minuten voorbij. Er klonk een bel. ‘Well done everyone. Does anyone want to share their experience? Did you complete your goal?’. Een meisje zette haar microfoon aan: ‘I set a bit too big of a goal for myself so I didn’t finish it but I did get a lot done, which is nice’. ‘Very good, very good’, antwoordde de jongen met de grote baard. ‘Try to set a goal that is reachable. It doesn’t always have to be: I want to finish this or that but it could also be: I want to feel accomplished with what I did’. Ze knikte. ‘All right guys, well done. Good luck with the rest of the day. I’ll see you tomorrow morning’.


De volgende dag zit ik om vijf voor negen schoon, aangekleed en met een gevuld buikje klaar voor de eerste Deep Work-sessie. ‘Welcome Eva’, zegt de jongen met de grote baard. ‘Hi’, antwoord ik tevreden.

bottom of page