top of page
  • Eva Voogt

Een feestje op het middeneiland


Ik heb al eens eerder dagen achterelkaar noodgedwongen thuis gezeten. In 2016 werd ik geopereerd aan mijn knie waarna ik een aantal weken het huis niet uit kon. Elke dag verplaatste ik me - met kniebrace en al - van mijn bed naar de bank en terug. Ik vond het verschrikkelijk. Ook nu zit ik noodgedwongen thuis en bestaan mijn dagen uit niet veel meer dan een verplaatsing van mijn bed naar de bank en terug. Toch ervaar ik het dit keer anders: ik vind het niet verschrikkelijk. Wat maakt dat ik het nu minder erg vind?


Amsterdam staat voor mij symbool voor ultieme vrijheid: er zijn oneindige veel afslagen en ik zit zelf achter het stuur. Dit is zowel een zegen als een vloek. Het betekent dat alles mogelijk is maar ook dat ik geheel verantwoordelijk ben voor de keuzes die ik maak. Of ik nou slaag of faal: het is mijn eigen 'verdienste'. Zowel in 2016 als nu mis ik afslagen: ik ga niet vooruit of achteruit maar rijd rondjes op een rotonde. In 2016 waren alle afslagen open alleen zat ik zelf niet achter het stuur: ik keek smachtend naar andere auto's die de afslagen wel namen. Nu zit ik zelf achter het stuur alleen is elke afslag (wegens werkzaamheden) afgesloten: ik rijd noodgedwongen nog een rondje maar zie hoe de andere auto's hetzelfde doen.


In beide gevallen ben ik niet instaat (al) mijn verlangens te vervullen en word ik beperkt in mijn vrijheid, maar op een andere manier. In 2016 werd ik beperkt in mijn autonomie (of in termen van Isaiah Berlin in mijn 'positieve vrijheid'), de mogelijkheden waren er maar ik was niet in staat ze te realiseren. Nu word ik beperkt in mijn mogelijkheden (of in termen van Berlin, in mijn 'negatieve vrijheid'). Dus om antwoord te geven op mijn eigen vraag: blijkbaar hecht ik meer waarde aan positieve vrijheid dan aan negatieve vrijheid. Daarnaast vind ik veel troost in het feit dat iedereen in hetzelfde schuitje zit. Het rijden van rondjes, en daarmee missen van afslagen, is minder erg in het gezelschap van anderen. Op die manier kan je nog naar elkaar toeteren en zwaaien, en een feestje bouwen op het middeneiland.

bottom of page