top of page
  • Eva Voogt

Het Melkmeisje met haar laatste sigaret


Het is zo langzamerhand een AT5-traditie geworden om samen met Linda Oordijk het afgelopen jaar door te nemen. Zij werd een landelijk televisie-hit nadat ze voorspelde dat 2017 een kutjaar zou worden omdat ze houdt van even getallen (dit fragment). Ik kreeg van de eindredacteur het bericht dat ik een Straten-aflevering met Linda zou gaan maken. Het zou onze 'oud en nieuw-special' worden.


Ik toetste Linda's telefoonnummer in. Na een paar keer overgaan, nam ze op met haar heerlijk doorrookte stem. Linda is een echte Amsterdamse. Ze is geboren in de Jordaan en woont er nu nog. Ik heb uiteindelijk 47 minuten met haar aan de telefoon gehangen. Elke zin eindigde ze door in lachen en/of hoesten uit te barsten. We hadden het over haar katten ('Bella, Bobby en Neles maar Neles zit liever bij de buurvrouw'), over corona ('Ik heb het gevoel dat ik in een slechte film zit'), over haar voorliefde voor even getallen ('Ik zal nooit een staatslot kopen met een oneven getal op het eind, misschien moet ik het wel doen: ik heb nog nooit gewonnen), over wat voor jaar 2020 was ('Wat denk je zelf?'), over wat voor jaar 2021 wordt ('Ik ben bang dat het nóg kutter wordt') en tot slot over haar goede voornemens ('Stoppen met roken'). Over dat laatste zei ze: 'Ik was dit jaar al gestopt maar ben vervolgens weer begonnen. Ik weet nog precies wanneer: 16 maart. Ik hoorde dat de café's dichtgingen en riep naar mijn zoon: geef mij een sigaret!'. Hard gelach galmde door mijn kamer heen.


Ik had nog wel een uur langer met Linda kunnen bellen maar ik moest verder. In de meeste Straten-afleveringen gaan we langs drie bewoners. De tweede bewoner was snel gevonden. Trix, de moeder van Linda, bleek in dezelfde straat te wonen. Nu moest er nog één iemand bij. Na wat research hadden we het laatste puzzelstukje gevonden. Even verderop in de straat bleek Sander Veeneman al twintig jaar een studio te hebben. Hij is een redelijk bekende portretfotograaf en heeft zich nu op een nieuw project gestort: the milkmaid project. Bezoekers kunnen op de foto gaan als Het Melkmeisje. Hij heeft maanden aan het decor gewerkt totdat het tot in elk detail klopte. Het zwoegen aan het decor bracht hem tot nieuwe inzichten. Hij kwam er bijvoorbeeld achter dat Vermeer de boel destijds heeft belazerd: ‘Links heb je een raam, daar komt eigenlijk heel weinig licht door, terwijl het melkmeisje zelf bijna in directe zonlicht staat. Dat kan helemaal niet en was ook een hel om na te bootsen'. Het decor is eindelijk af, alleen zijn er geen toeristen. Een pechvogel zoals velen waren dit jaar.


De drie personen waren gevonden, nu nog de lastige taak om hier een enigszins samenhangend verhaal te maken met als thema 'oud en nieuw'. De band tussen Trix en Linda is duidelijk (moeder en dochter), daar hoefde ik niet veel meer aan te doen. Linda's rol in de aflevering is ook logisch (een voorspelling maken van 2021). Alleen Sander was nog lastig om op een logische wijze de aflevering in te fietsen. Toen dacht ik terug aan Linda's goede voornemen: wat nou als Linda als Het Melkmeisje op de foto gaat bij Sander met haar laatste sigaret? Op die manier vereeuwigen we haar goede voornemen en wordt Linda elke keer aan haar voornemen herinnerd als ze de foto ziet. Ik belde Linda en Sander verheugd op en zij vonden het allebei een goed idee. Maar dat het zo'n geweldige foto op zou leveren, dat had ik nooit verwacht...


Klik hier voor de aflevering

bottom of page