top of page
  • Eva Voogt

Op kot


Kan ik een videorondleiding plannen?, was een van de opties die ik via Facebook-messenger kon kiezen. Die klikte ik maar aan. Ja dat kan!, antwoordde Wout. We spraken een dag en tijd af. 'Dit is dus een lampje en hier heb je nog een nachtkastje', heel zoet liet hij alles in zijn kamer zien. We waren vrij snel klaar met de rondleiding - het ging om een kamer van 12 vierkante meter - dus vroeg ik hem naar hoe het nu in België was. 'De redelijk strenge maatregelen hier zorgen ervoor dat de groepsimmuniteit heel traag bereikt gaat worden, ben ik bang.' Hij vond de aanpak van Nederland beter. Ik probeerde iets slims te antwoorden door te zeggen dat mensen die het virus gehad hebben nu ook niet helemaal immuun blijken te zijn. Hij zei dat dat nooit het geval is, ook niet bij de normale griep. 'Jaa precies', antwoordde ik, alsof ik dat allang wist. Hij vroeg of bij ons ook alle winkels dicht waren. 'De supermarkten zijn nog open en ook uhm...' Ik probeerde snel een voorbeeld te bedenken van andere winkels die nog open zijn en zag Tromp voor me, de kaaswinkel bij ons om de hoek. '... en ook de kaasboeren.' Hij schoot in de lach. 'Nederland en hun prioriteiten...'


Ik vroeg Wout of ze nog dingen deden als huis samen of zoals zij zeggen als kot. 'Ja je hebt natuurlijk cantus aan het begin van het eerste semester.' 'Sorry wat?' 'Cantus. Ken je dat niet?' 'Nee.' 'Ah dat is dan iets Belgisch. Dat ga je nog wel zien als je hier komt.', zei hij lachend. Ik nam aan dat hij nog ging uitleggen wat het was maar dat deed hij niet. 'Wat is dat dan?', vroeg ik uiteindelijk. 'Tja hoe moet je zoiets uitleggen...', hij kreeg blosjes op zijn wangen, 'je gaat eigenlijk liedjes zingen en bier drinken.' Waarom hij hier zo verlegen van werd, weet ik niet maar het zijn in ieder geval twee dingen waar ik geen nee tegen zeg. Vooral in combinatie niet.


Later sprak ik Lien, ook zij was heel aardig. Bij haar woonde twee uitwisselingsstudenten waarvan één een Koreaan met een heel raar slaapritme. 'Hij slaapt een paar keer per dag een aantal uur. Dus hem zien we niet zo vaak.' Maar hij deed ook filosofie, zei ze, dus misschien kon ik het wel met hem vinden. De rest van haar huisgenoten zijn belgen en voornamelijk jongens die 'wel van een drankje hielden'. Elke maandagavond hadden ze een zogeheten kot-avond. 'Maar op dinsdag komt er gelukkig iemand poetsen.' Ook dat klonk allemaal heel interessant.


Misschien dat ik die Kan ik een videorondleiding plannen?-knop nog wel vaker ga gebruiken...

Comments


bottom of page