top of page
  • Eva Voogt

Vandaag keken we naar oude vakantiefoto's


Foto's die nog werden gemaakt met een analoge camera, werden afgedrukt bij de Hema en zorgvuldig in een foto-album werden geplakt. Er zaten verschillende actiefoto's tussen van mij als kleine gup: handen gespreid, zonder zorgen of vrees, springend in het water. Een 'waterratje' noemden ze me. Aan baantjes trekken had ik een hekel maar het liefst lag ik de hele dag in het water. Mijn moeder zei altijd: 'Als er een onderwaterdiploma bestond, had Eva die al lang'. Maar een zwemdiploma had ik niet.


Mijn ouders brachten hun tijd liever op de ligstoelen door. 'Ik ben aan het lezen, lieverd, nu even niet.', zeiden ze dan. Op een gegeven moment kreeg ook mijn grote broer de leeftijd waarop hij graag las. Ik begreep dat écht niet. Hoe kan je nou een boek erbij pakken als er een zwembad voor je neus ligt?! Ik begon dan ook te glunderen als mijn broer wél het water indook. 'Kijk, Felix, kijk wat ik kan'. Als een malle liet ik alles zien wat ik de afgelopen dagen mezelf had geleerd. 'Kom we doen wedstrijdje! Maar wel onderwater!' 'Kijk hoeveel koprollen ik kan!' 'Wie het langst z'n adem in kan houden!' Als een echte broer deed hij met alles mee. 'Jij moet raden wat ik onderwater uitbeeld!' 'Een olifant?' 'Nee...' 'Een pelikaan?' 'Nee! Kijk nou.' 'Ik geef het op.' 'Papa natuurlijk!'.


Sinds de thuisquarantaine ben ik begonnen met touwtjespringen, en dan niet zo suf touwtjespringen zoals op de basisschool maar écht touwtjespringen. Vorige week voelde ik ineens enorm de drang om het mijn grote broer te laten zien. Ik zette mijn mobiel op de keukenrand en begon te filmen: 'Hé Felix, kijk hoe goed ik nu kan touwtjespringen'. Enthousiast begon ik uit te voeren wat ik al dagen had geoefend. Iets te enthousiast misschien. 'Wacht even hoor.' De draad raakte verstrikt tussen mijn benen maar ik herpakte mezelf. 'Goed hè?' 'Oké nu twee keer draaien in één sprong!' Ik veranderde vanzelf weer in dat kleine meisje. 'Ah, dat moet ik nog even oefenen'.


Haha wow wat goed!, appte hij terug, Zullen papa en mama wel blij mee zijn die daaronder zitten te werken.

bottom of page