top of page
  • Eva Voogt

You've got a friend


Ik scroll door de initiatieven van Wij Amsterdam - een bezigheid die ik iedereen kan aanraden - wanneer mijn muis blijft haken op een initiatief van ene Lynn Mae: 'Een dosis liefde via liedjesvideo’s'.


"Alle opdrachten en events werden een voor een gecanceld”, zegt zangeres Linda Oudendijk, die optreed onder de naam Lynn Mae. Aangezien ze het zingen niet kan laten, verzint ze al snel een manier om online extra liefde en broodnodige harten onder de riem te verspreiden; verrassingsvideo’s van liedjes op aanvraag. 

Onderaan staat het nummer van Lynn Mae. Ik besluit haar gelijk een berichtje te sturen. Mijn nicht was namelijk laatst jarig en ik heb nog geen cadeau. Ik stuur Lynn Mae een uitgebreid bericht over wat ik mijn nicht graag zou willen meegeven. Ze stuurt terug of ik voorkeur heb voor een liedje. Nee hoor, ik heb geen voorkeur voor een liedje, schrijf ik terug. Ik wil haar niet beperken in haar creatieve vrijheid, denk ik. Oké, dan stuur ik je een paar opties door, antwoordt ze. Uit de vier opties kies ik 'You've got a friend' van Carole King. Even later ontvang ik de video.


Wat gespannen open ik de video. In eerste instantie zie ik alleen een boekenkast versierd met slingers en ballonnen. In de boekenkast staat een rode fles wijn. *Tuuuuut* met een roltong stapt Lynn Mae het beeld in. Breedlachend begint ze te praten: 'Hallo lieve Dana, hoe is het ermee? Jij krijgt deze verrassingsvideo van jouw nicht Eva die volgens mij nu naast je zit, of staat, of ergens is'. Ik voel mijn wangen warm worden, een glimlach verschijnt op mijn gezicht. Vervolgens noemt Lynn Mae wat ik Dana graag wilde meegeven. Ineens begrijp ik het concept: ze heeft geen liedje over mijn nicht geschreven maar gaat een liedje vóór mijn nicht zingen. Licht gekreun ontglipt me, van zowel gêne als vreugde tegelijk. 'Ze heeft een nummer voor je uitgekozen die ze toepasselijk vindt, dus dat ga ik voor je zingen. Ik hoop dat je ervan geniet. Zing mee als je het kent! Komt ie'. Ze pakt een microfoon op en begint: When you're down and troubled, And you need a helping hand, And nothing, nothing is going right... Terwijl ze zingt, swingt ze heen en weer, en kijkt ze recht in de lens. Ik begin te glunderen: alles wat ik Dana wilde meegeven zit in de tekst van Carole King. Lynn Mae had geen beter nummer namens mij kunnen zingen.


Winter, spring, summer or fall

All you've got to do is call

And I'll be there

You've got a friend.

bottom of page